کد خبر: ۲۵۹۶۸
|
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

حکمرانی داده همچنان در انتظار بررسی مجلس شورای اسلامی|یکپارچه سازی اطلاعات ملی با هدف ارائه خدمات منسجم به مردم

حکمرانی داده‏ فرآیندی است که در صورت اجرای صحیح باعث ایجاد تحول در جایگاه استراتژی داده خواهد شد به گونه‌ای که آن را به یک استراتژی مستقل از استراتژی فناوری اطلاعات تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از مباحثی که امروزه مورد توجه قرار گرفته موضوع حکمرانی داده است. حکمرانی داده به مجموعه‌ای از فرآیندها، نقش‌ها، سیاست‌ها، استاندارد‌ها و معیار‌ها است
که استفادهٔ موثر و بهینه از اطلاعات را تضمین کرده تا سازمان‌ها بتواند به اهداف خود دست پیدا کنند؛ بنابراین حکمرانی داده به دنبال استقرار فرآیند‌ها و وظایفی است که کیفیت و امنیت داده را در سازمان‌ها یا شرکت تضمین می‌کند.

براساس این گزارش حکمرانی داده از قوانین تصمیم‌گیری و اعمال انضباط کاری برای تمام فرآیند‌های مرتبط با اطلاعات تشکیل شده است که بر اساس مدل‌های توافق شده و از پیش تعیین شده کار می‌کند.

طبق این گزارش موضوع قانون گذاری در حوزه حکمرانی داده از سال گذشته در مجلس یازدهم مورد پیگیری قرار گرفت و دو طرح طرح یکپارچه سازی داده و اطلاعات ملی و الزام به انتشار داده و اطلاعات عمومی در جریان تصویب قرار گرفت که این دو طرح در نیمه دوم سال ۹۹ اعلام وصول شد.

براساس این گزارش امروزه داده به عنوان یک دارایی راهبردی برای سازمان‌ها و کسب وکار‌ها محسوب می‌شود. از همین رو، حکمرانی داده‌ها به دنبال تامین یک چارچوب سازماندهی برای استقرار استراتژی داده‌ها، مقاصد و اهداف داده‌ای، سیاست‌گذاری داده‌ها، تعیین تکلیف موضوعات قابل بحث و اختلاف‌برانگیز درباره داده‌ها، و تعیین تکلیف متولیان و مسئولیت‌های آن‌ها در مواجهه با داده‌ها به منظور مدیریت اثربخش داده‌های سازمانی است.

حاکمیت بر داده به طیفی از رویکرد‌های اتخاذشده توسط دولت‌های مختلف برای کنترل داده‌های تولیدشده در زیرساخت اینترنتی ملی یا داده‌هایی که از آن عبور می‌کند، اشاره دارد؛ بنابراین حاکمیت داده را می‌توان به عنوان زیرمجموعه‌ای از حاکمیت سایبری درک کرد که به صورت چارچوب‌بندی عرصه سایبری، بر اساس مقررات و اختیارات حوزه‌های قضائی محلی تعریف می‌شود.

استدلال اصلی این است که، چون عرصه سایبری زیرساختی با پیوند‌های جغرافیایی و ساخته دست بشر است، هر جز آن باید تابع قوانین و صلاحیت یک مرجع مستقل ملی باشد.

حکمرانی داده‏ ها فرآیندی است که در صورت اجرای صحیح باعث ایجاد تحول در جایگاه استراتژی داده می‌شود و آن را به یک استراتژی مستقل از استراتژی فناوری اطلاعات تبدیل می‌کند. چارچوب حکمرانی داده‌ها نقش مهمی در الگودهی و آگاهی رسانی به نهاد‌های حکمرانی داده‌ها برای تهیه و تدوین اسناد و استاندارد‌های داده‌ای دارد. این استاندارد‌ها باعث اولویت بندی و هدایت فعالیت‌های مدیران و ذی نفعان داده در سازمان شده و ارزش داده را برای مصرف کنندگان افزایش می‌دهد؛ بنابراین دست آورد‌های حکمرانی داده‌ها تضمین کیفیت، شــفافیت رویه‌ها و پاسخگویی در قبال داده‌ها و … است.

حکمرانی داده که امروزه تحت عنوان دوام مطرح و این طرح همچنان در دستور کار مجلس قرار گرفته و هنوز نوبت بررسی آن به دلیل بررسی بودجه نرسیده است. موضوع یکپارچه سازی اطلاعات ملی با هدف ارائه خدمات منسجم به مردم از جمله اهداف اجرایی این طرح است تا جاییکه در این طرح پیشنهاد شده که کمیسیون داده‌ها و اطلاعات ملی (دوام) ذیل مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شود.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
وبگردی